Talent voor groei
Talent voor groei
  • Persoonlijke aandacht en begeleiding
  • Onze consultants komen uit de sector
  • Schakel tussen opleiding en arbeidsmarkt

Mark Schermer

Head of Marketing Flowers Europe bij Syngenta

 ‘Andere culturen vergroten je blikveld’


 Twee dagen per week zit Mark Schermer (42) in Duitsland; twee dagen in Enkhuizen, en geregeld komt hij voor zijn nieuwe job in de VS,  
 Scandinavië en Zuid-Europa. Aan diversiteit geen gebrek, als Head of Marketing Europe bij het internationale bedrijf Syngenta.

 Het concern met ruim 28.000 medewerkers in meer dan negentig landen heeft één gezamenlijk doel: Bringing plant potential to life.  
 Kernactiviteit van Syngenta is het ontwikkelen van (nieuwe) zaden en gewasbeschermingsmiddelen om daarmee telers te helpen hun 
 opbrengsten en productiviteit te verhogen. ,,Wij brengen de stekken, zaden en jonge planten bij hen aan de man. Zij brengen de planten op
 de markt die wij voor ogen hebben”, vertelt Schermer.

Sinds dit jaar huist het hoofdkantoor van Syngenta Flowers in Enkhuizen. Het bedrijf kwam bij Mark Schermer in beeld toen Aeres Agree hem een jaar geleden benaderde voor de functie Hoofd Productmanagement. Eerst hield hij de boot af. ,,Ik was net een kleine twee jaar bezig met mijn eigen bedrijf”, zegt hij. Schermer gaf onder meer trainingen op het gebied van marketing en deed marketingprojecten voor klanten binnen en buiten de sector. ,,Toen Aeres Agree mij een paar maanden later nog eens benaderde, ben ik toch eens gaan praten. Ik miste de teamfactor in mijn nieuwe setting.”

Zijn grootste motivatie om over te stappen naar Syngenta was het internationale aspect. ,,Syngenta is een wereldspeler. Een mooi bedrijf met een sterk klantgerichte strategie. Dat sprak mij aan. Het bedrijf staat dicht bij de afnemers. Of het om Spanjaarden, Denen, of Nederlanders gaat; al onze klanten worden vooral blij van een heel goede kwaliteit planten en genetica. Daarnaast zou het zomaar kunnen dat mijn toekomst in de VS ligt. Bij Syngenta liggen dat soort internationale kansen.”

Na de studie Business (specialisatie International Marketing Management) aan Hogeschool Inholland begon Schermer zijn loopbaan als consultant in marketing- en communicatieprojecten in de glastuinbouw. Daarna werkte hij in diverse functies in de veredelingssector, waaronder als General Manager voor vijf jaar in de VS. ,,Het leren kennen van andere culturen vergroot je blikveld”, zegt Schermer. ,,Het verandert je als persoon, het vormt je.”

Bij Syngenta werd hij in januari 2018 binnengehaald als Hoofd Productmanagement. In deze functie was hij verantwoordelijk voor de marketing van bloemenzaden. Slechts een paar maanden later werd hij gevraagd om Head of Marketing Europe te worden. Daarmee is Schermer verantwoordelijk voor de gehele Europese marketing van Syngenta Flowers. Hij trad ook toe tot het Leadership Team. Zijn nieuwe functie bevalt hem heel goed. ,,Syngenta is een dynamisch bedrijf, sterk in ontwikkeling. Op dit moment komen er heel gave, innovatieve producten uit de pijplijn, bijvoorbeeld de Calliope Geranium en de meeldauw tolerante Impatiens Imara. Mijn team – zo’n dertig mensen – verzorgt de positionering van nieuwe producten naar de markt toe.”

Het contact met Aeres Agree heeft Schermer als zinvol ervaren. ,,Zonder Aeres Agree had ik niet bij Syngenta Flowers gewerkt. De organisatie staat naast de onderneming, maar ook naast jou in het proces. En als de consultants eenmaal het idee hebben dat je een goede kandidaat bent, zijn ze erg vasthoudend, zowel naar het bedrijf als naar de kandidaat.”

Aeres Agree gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?