- Maak een begrijpelijke vacaturetekst
Menig vacaturetekst staat bol van vage containerbegrippen en clichés. Aeres Agree adviseert werkgevers nietszeggende woorden te vermijden en te gaan voor duidelijke taal die iedereen begrijpt. Beschrijf gewoon de werkdag en zeg ook iets over de sfeer binnen de organisatie of het bedrijf. Dat wekt eerlijke verwachtingen bij potentiële kandidaten en vergroot uiteindelijk ook de kans op een juiste match. - Word gevonden met de juiste zoekwoorden
Kandidaten werven voor specialistische functies in de agrofoodsector is een kunst die Aeres Agree goed verstaat. De juiste zoekwoorden in een vacaturetekst kunnen het verschil maken. Daarom doet Aeres Agree veel dataonderzoek op onder meer LinkedIn. Door de jaren heen plukten al veel werkgevers de vruchten van die expertise. - Wees cultuurbewust
De stijgende krapte op de arbeidsmarkt is een grote uitdaging voor werkgevers. Voldoende (jong) talent vinden en binden, vraagt tegenwoordig méér dan gunstige arbeidsomstandigheden. Aeres Agree constateert dat kandidaten in toenemende mate letten op de cultuur binnen een bedrijf of organisatie. De mate waarin die cultuur aansluit bij hun eigen idealen, is voor kandidaten van doorslaggevende betekenis om al dan niet te solliciteren. Hoe meer werkgevers zich hiervan bewust zijn, hoe beter zij erin slagen de juiste mensen aan zich te binden. - Ken de trends
Werkgevers met een goed oog voor de trends in hun sector, hebben vaak een voorsprong ten opzichte van hun concurrenten. Kent een sector relatief veel vergrijzing? Speel daar als werkgever op in en biedt kandidaten bijvoorbeeld flexibeler werktijden vanwege mantelzorgtaken. Hetzelfde geldt voor jonge, dynamische sectoren, waar werkgevers oplossingen kunnen aanreiken voor kinderopvang. Aeres Agree adviseert in elke fase van de loopbaan. - Neem talent serieus
Iedere werkgever neemt graag getalenteerde professionals in dienst. Op hun beurt zoeken professionals werkgevers die hun talenten serieus nemen en stimuleren. In de ideale wereld sluiten beide zaken naadloos op elkaar aan. De realiteit is dikwijls anders. Door het goede gesprek aan te gaan, stimuleert Aeres Agree werkgevers datgene te bieden wat zij in hun vacatureteksten beloven.
Smaakt dit verhaal naar meer? Lees ook het interview met Jeroen Spierings, directeur van Aeres Agree.
Zie ook: Hoe de (agri)foodsector meer jonge talenten aan zich kan binden