ESFJ's (Dienstverleners) zijn dienstverlenend ingesteld. Zij zijn van alle types de meest sociale en hun basiskenmerk is het voorzien in de behoeften van degenen met wie zij samen zijn. Dat kan zijn op het werk, bij familie, met kennissen of vrienden. Ze voelen zich aangemoedigd door de goedkeuring van anderen en gekwetst door onverschilligheid of onvriendelijkheid. Ze voelen zich ongemakkelijk in conflictsituaties en spanningen en doen er alles aan om die te voorkomen. Ze hebben de neiging om de behoeftes van anderen boven die van zichzelf te plaatsen.

Voorkeuren van de ESFJ:
- Goedhartig, populair en gewetensvol
- Sterk gevoel voor verantwoordelijkheid en plicht
- Hechten waarde aan tradities
- Hebben positieve bevestiging nodig om eengoed gevoel over zichzelf te hebben
- Vinden veiligheid zeer belangrijk

Hoe kijken anderen naar ESFJ's?
ESFJ's voelen zich het beste op hun gemak in gestructureerde situaties en houden ervan om orde te scheppen, te structureren en te plannen. Ze doen alles het liefst op de traditionele, aanvaarde manier. Om de harmonie niet te verstoren zullen Dienstverleners zich meegaand en soms conflictmijdend opstellen. Ze houden er ook waarden en normen op na die ze zeer duidelijk kunnen uitdrukken als ze dit nodig vinden. Dienstverleners vinden familie en sociale relaties belangrijk.

Anderen zien ESFJ's als:
- Praktisch
- Nuchter
- Vastberaden
- Consequent
- Klantvriendelijk
- Flexibel

Valkuilen en ontwikkelpunten van de ESFJ
Als ESFJ's op een plek terecht komen waar ze hun eigenschappen en talenten niet kunnen
gebruiken dan kunnen ze soms:
- Gekwetst zijn door onverschilligheid en conflicten
- Aan zichzelf twijfelen en zich teveel verantwoordelijk voelen voor anderen
- Piekeren en zich schuldig voelen voor dingen
- Bemoeizuchtig worden in hun drang anderen te helpen
- Mensen te onvoorwaardelijk steunen

Aeres Agree heeft een partnership met alle agrarische hogescholen en de WUR